fredag 8 juli 2011

Koka jordgubsssylt...

Idag har jag ju som sagt kokat jordgubbssylt för första gången i mitt liv. Det var busenkelt, men jag vet inte vad den smakar ännu.... Jag köpte så fina konserveringsburkar på ÖB idag.. jag köpte 3 st i 2 olika storlekar... Kändes lite extrakul att göra sylt då. Det roliga var att jag fyllde alla 3 burkarna + en bytta till som jag la i frysen. Att det kunde bli så exakt!

Jag använde mig av receptet som stod på baksidan av syltsockerpaketet. Jag tog jordgubbar och blandade med sockret i en stor gryta. Lät det bli varmt under omrörning för att sedan låta det koka i 2-5 min (mitt kokade i 5).. sen skulle det skummas och sen hade jag i 1 krm med natriumbensoat... När det var ihoprört fyllde jag de varma burkarna och skruvade åt locken och placerade burkarna upp och ner... Nedan får ni se hur sylten ser ut i burkarna... :)

Såhär ser min nykokta sylt ut...

Fina burkar, med fina lock! :)

Hoppas den smakar bra oxå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar