tisdag 22 februari 2011

Samling med tema JAG

Jag tänkte jag skulle berätta lite vad vi gör på jobbet när vi har samling. Jag och Anna ansvarar för en grupp barn i åldern 2-3 år.

Vår lilla samlingsgrupp var inte stor idag, av 12 barn hade vi bara 5 st.

Vi arbetar med tema "JAG" och försöker få in allt vi kan komma på som handlar om dem och deras familjer. Att de får berätta vad deras föräldrar heter, mormor och morfar, husdjur osv. Vi har även gjort flanosagor med bilder på barnen för att fånga deras intresse. Allt som handlar om dem är intressant, tycker dem! Det tycker vi är kul!

Idag började vi med att mäta dem och sätta upp deras längd på väggen med en tejpbit som var lika lång samt deras kort bredvid så de vet vems längd som är vems! Vi har tänkt att vi ska mäta dem igen inför sommaren för att de ska få se om de har växt ngt. Vi ska även lägga ihop de 12 barnens längd och klippa ett snöre som är lika långt som dem. Detta är matematik. Att man mäter, jämför och får se skillnad både på sin egen längd och på andras längd. Ett enkelt och roligt sätt att få in matematik i samlingen.

Vi har gjort en glad gubbe och en ledsen gubbe (i papper) som kommer och hälsar på oss varje vecka. Han brukar ha med sig ngt, nu var det en banan. Den glada gubben ääälskar banan och den ledsna gubben tycker inte alls om banan. Så sätter vi upp detta på vår flanotavla och så får varje barn komma fram och sätta upp sin bild under respektive gubbe, beroende på om de tycker om eller inte tycker om tex banan. Roligt och lärorikt. Barnen får lära sig att man kan/får ha olika åsikter, att man tycker olika och att man blir respekterad vilket som.

I slutet äter vi frukt och har börjat prata om vart frukten kommer ifrån, ifall om bananerna växer på buskar eller i träd och isf vilket träd? Äppleträdet? Då protesterar dem och säger bananträdet, de har även fått lära sig banan, äpple och päron på teckenspråk.

Vi har upptäckt att sagan om den lilla lilla gumman är väldigt uppskattad. Vi har läst den i bokform och som bordsteater, där man använder konkreta föremål som innefattar sagan, tex en stuga, en gumma osv. Detta är superkul och barnen är med och återberättar hela sagan och visar ett stort intresse. Vi har funderingar på att vi tillsammans på ngt sätt ska dramatisera den framåt våren, men än så länge är det bara en tanke som gror. Genom att barnen får återberätta sagor och andra saker får de möjlighet att öva sitt språk.

Detta var lite av allt det vi gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar