lördag 2 juli 2011

Schweizernötstårta och banankaka.... bild!

Idag bakade jag 2 st banankakor.. egentligen skulle det vara i långpanna, men eftersom jag behövde ugnen till kött oxå så fick det bli såhär istället. Jag har inte provsmakat ännu, men det luktade iaf gott. Jag passade på att baka en schweizernötstårta oxå, men den såg lite rolig ut så det blev ingen bild på den, men den var mkt mumsig. En kollega till mig som slutar nu efter sommaren bjöd på den. Hon hade tagit mintchoklad istället för schweizernöt (eller om hon blandat, jag minns inte), men det tyckte jag var godare än bara schweizernöt. Blir inte lika söt då. Det är gott med en klick grädde till och lite jordgubbar eller hallon....

Schweizernötstårta
2 ägg
3 dl socker
100 gram mald mandel
1 1/4 dl mjöl
100 gram smält smör

Topping
7 msk grädde
200 gram schweizernöt (kan bytas mot mintchoklad)
1 msk smör

Vispa ägg och socker pösigt, blanda i mandel, mjöl och smör. Häll smeten i en smord springform (24 cm) 175 grader i ca 30 min. Ta ut kakan och låt den svalna lite.

Värm grädden, koka inte!, bryt ner chokladen och rör till en jämn smet, rör i smöret och bred över kakan.
Servera med en klick grädde och färska bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar